Hij kon ons helpen met het optimaliseren van de site voor Internet Explorer en
het voorbereiden op Windows 8. Achterdochtig als ik ben, vroeg ik wat hij
nou precies wilde, moest ik iets van hem kopen? Nee, zo bleek. De man was
geen salesmanager maar platfrom-evangelist. Hij verkondigde het evangelie
van Microsoft.

In Amerika heeft de term evangelist ongetwijfeld een positieve betekenis, maar
in Nederland klinkt het raar. Je krijgt meteen het beeld op je netvlies van
een Jehovagetuige die de neus van zijn schoen tussen de deur plant, of een
zingende bebaarde man in een t-shirt met de tekst Jezus leeft.

Evangelist heeft voor mij iets opdringerigs, het is iemand die mij een
boodschap wil verkondigen die ik niet wil horen. Ik heb geen idee of ik
echt niet wil horen hoe Z24.nl kan worden geoptimaliseerd voor IE9 –
waarschijnlijk wil ik dat wel – maar toch zette de Microsoft-medewerker
zichzelf op een achterstand vanwege zijn titel.

Er is nog een reden waarom de term bedrijfsevangelist mij achterdochtig maakt.
Waarom heeft een bedrijf evangelisten nodig? Verkondigen de salesmanagers
niet de juiste boodschap? Zijn de servicemedewerkers van hun geloof
gevallen?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl